Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest voorkomende vragen. Indien je bijkomende vragen hebt, contacteer ons gerust!

zandhille@squatina.be

ADL-flat

Wat is ADL?

ADL, wat staat voor Activiteiten van het Dagelijkse Leven, vormt de basis van onze dienstverlening.

ADL assistentie omvat het bieden van hulp bij de uitvoering van materiële handelingen die bewoners vanwege fysieke beperkingen niet of slechts gedeeltelijk zelf kunnen uitvoeren. Deze handelingen zijn gericht op het voldoen aan de dagelijkse behoeften, zoals lichaamsverzorging, eten, rusten, enzovoort.

De dienstverlening wordt geleverd vanuit onze ADL-centrale. Een team van ADL assistenten is 24 uur per dag beschikbaar via een oproepsysteem. Assistentie wordt uitsluitend verleend op uitdrukkelijk verzoek van de bewoner en volgens zijn of haar aanwijzingen.

Het complex Schottenburg biedt 14 volledig aangepaste appartementen voor bewoners met een fysieke beperking. Deze appartementen zijn ontworpen met het oog op comfort en toegankelijkheid, zodat bewoners zelfstandig kunnen leven en genieten van een hoge levenskwaliteit.

Hoeveel is de dagprijs?

  • € 

Hoeveel bedraagt de huurwaarborg?

De waarborg werkt volgens hetzelfde principe als voor een hoofdverblijfplaats (dus via een geblokkeerde huurwaarborgrekening). Het bedrag is beperkt tot 30 x de dagprijs.
Indien er geen schade aan de flat is wordt de waarborg bij het beëindigen van de overeenkomst terugbetaald.

Wat is er wel/niet inbegrepen in de dagprijs?

Zijn inbegrepen in de prijs:

Niet inbegrepen:

Wat zijn de bezoekuren?

De gebruiker kan om het even welk moment bezoek ontvangen.
De gebruiker zijn ook vrij om gelijk wanneer de ADL-flat te verlaten om bijvoorbeeld zelf iemand te bezoeken, boodschappen te doen of met vakantie te gaan.

Mag een gebruiker zijn/haar eigen spullen meebrengen?

Een typische ADL-flat van ADL Cluster Oostende bestaat uit:

  • Twee slaapkamers, zithoek, eethoek met een open keuken, badkamer met douche en toilet, bergruimte en een terras van +/- 5 m².
  • De totale vloeroppervlakte van de flats varieert van ongeveer 85 m² tot 95 m².

De flats zijn aangepast voor rolstoelgebruik, met voldoende ruimte om met een rolstoel te manoeuvreren. Op flatniveau is alle bekabeling aanwezig om de automatisering van de persoonlijke flatdeur mogelijk te maken, hoewel de automatisering zelf en/of de sturing niet is voorzien.

Elke flat is uitgerust met een aangepast personen oproep- en volgsysteem. De gebruiker kan vanuit verschillende locaties en op verschillende manieren (drukknop/peer/afstandsbediening) een oproep genereren binnen de flat. 

De keukenomgeving is aangepast zodat gebruikers met verschillende mogelijkheden op een efficiënte manier kunnen werken. Op het eerste gezicht lijkt de keuken niet opvallend anders dan een klassieke inrichting. Een belangrijke aanpassing is dat het werkvlak in hoogte verstelbaar is.

In de badkamer hebben wij voorzieningen om het comfort en de toegankelijkheid te bevorderen. Bv.: Er zijn toiletsteunen geïnstalleerd om extra ondersteuning te bieden tijdens het gebruik van het toilet. Drempelloze douchecel: Dit betekent dat er geen hindernissen zijn bij het betreden van de douche. Mogelijkheid voor wasmachine en droogkast: Dit biedt gebruikers de flexibiliteit en het gemak om hun wasgoed in hun eigen badkamer te kunnen wassen en drogen.

Je persoonlijke meubels breng je dus gewoon mee!

Welke administratieve zaken heb je nodig bij opname?

Bij het ondertekenen van de woonovereenkomst (het contract) worden deze zaken toegelicht. Een identiteitskaart met pincode en een klever van je mutualiteit is van belang.

Wie kan gebruiken maken van een ADL-flat en ondersteuning?

Onze ondersteuning op maat is beschikbaar voor personen met een beschikbaar persoonsvolgende financiering, ofwel in de vorm van een voucher of budget. Deze financiering stelt individuen in staat om specifieke ondersteuning aan te vragen die aansluit bij hun behoeften.

Om in aanmerking te komen voor een persoonsvolgende financiering, dient de zorgvrager een ondersteuningsplan (OP) in te dienen bij het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap). Dit proces kan worden begeleid door de Diensten OndersteuningsPlan (DOP) of de dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds.

Wij werken nauw samen met individuen die persoonsvolgende financiering hebben verkregen, en helpen hen bij het verwezenlijken van hun ondersteuningsplan. Onze professioneel opgeleide ADL-assistenten staan klaar om de gewenste ondersteuning te bieden, zodat gebruikers zelfstandig kunnen wonen en leven met maximale zelfbeschikking.

Hoe verloopt een inschrijving?

Dit kan op afspraak aangevraagd worden tijdens de kantooruren. Via het contactformulier op deze website, of per e-mail.

Zijn huisdieren welkom?

Het houden van kleine huisdieren (vogel, hond, kat, …) is toegelaten, voor zover ze geen overlast veroorzaken en de gebruiker en/of zijn bezoekers kunnen instaan voor het hygiënisch onderhoud. 
Bezoekers mogen een huisdier meebrengen op bezoek zolang deze niet voor overlast zorgen.

Squatina gaat voor kleur en het mix and match aanbod in werkkledij!

Squatina gaat voor kleur en het mix and match aanbod in werkkledij!

Het zat er al een tijdje aan te komen… De werkkledij binnen Squatina is aan vervanging toe!

Werkkledij

Onze werkkledij moet comfortabel zijn, goed gewassen kunnen worden en last but not least: de waarden van onze huizen uitstralen.
De visie van Squatina is om die huiselijkheid te verhogen.

lees meer alle berichten

Familiegroep Dementie Oostende 2023

Squatina, Alzheimerliga, steunpunt mantelzorg, stad Oostende, Familiehulp sloegen de handen in elkaar en samen starten we in 2023 opnieuw met een “Familiegroep Dementie” in de regio Oostende.

lees meer alle berichten